خانه / اشپزی / میزان مواد مفید در لوبیا چیتی

میزان مواد مفید در لوبیا چیتی

میزان مواد مفید در لوبیا چیتی

مواد مفید لوبیا چیتی

لوبیا چیتی برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد و از آن در انواع خوراک و خورش ها استفاده می کنند. لوبیا دارای املاح و ویتامین هایی زیادی است و فیبر هم دارد. لوبیا باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون می شود و از سکته قلبی جلوگیری می کند.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی یکی از انواع حبوبات است که در غذاهای مختلف استفاده شده و فواید زیادی هم دارد. در اینجا قصد داریم شما را با لوبیا چیتی اشنا کنیم.

 لوبیا چیتی چیست ؟

منشا لوبیا چیتی در ایران میباشد ، ازجنس وگونه phaseolus   vulgaris ،کلاس تجارتی   cranberryفرم بوته رونده ورشدنامحدود(تیپ۳ ) ، متوسط ارتفاع۸۵-۱۰۰ سانتیمتر-متوسط دوره رشدونمو۱۰۹ روز-متوسط وزن ۱۰۰ دانه ۴۷ گرم-حساس به آفت کنه دونقطه ای –نیمه حساس به ویروسهای BCMV و CMV وحساس بهBYMV است.ازنظربازارپسندی وکیفیت پخت مهمترین نوع لوبیا چیتی درایران بوده وخوش خوراکی ،زودپزی ولعاب مناسب دارد.

خصوصیات اکولوژی لوبیا چیتی :

گیاهی است گرمادوست که روزهای گرم وشبهای خنک مناسب رشد آن می باشد.دمای موردنیازبرای رشد آن درروز۲۰ تا۲۸ درجه ودرشب۱۵ تا۲۰ درجه سانتیگراداست.دمای بیش از۳۰ درجه مناسب رشد آن نبوده ودمای بیش از۳۵ درجه منجربه عدم تشکیل دانه درآن میشودوهمچنین دمای کمتراز۱۵ درجه برای رشدآن نامناسب میباشد.نسبت به طول روزخنثی میباشد.معمولا ۳۰ تا۴۰ روزبعدازکاشت شروع به گلدهی میکند.دوره گلدهی معمولا یک ماه است.این رقم رشدنامحدودبوده وزمان رسیدن غلافها متفاوت است.

تناوب لوبیا چیتی :

بهترین تناوب برای لوبیا  ، گندم وجومیباشد.به دلیل تفاوتهای ریشه ای ومورفولوژیکی گندم ولوبیا، اغلب منافع فوق برآورده میشود.تناوب لوبیا -گندم یاجو ویالوبیا-گندم یاجو-آیش دربیشترمزارع لوبیا کاری رعایت میشود.

 لوبیا چیتی که بسیاری معتقدند خوشمزه ترین نوع حبوبات است همانند سایر مواد غذایی این گروه دارای خواص بسیار خوبی است.
نخود، لوبیا، عدس و سایر حبوبات از بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند. حبوبات حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات های با کیفیت بسیار خوب هستند که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند.

میزان کالری و ارزش غذایی در هر ۱۰۰  گرم لوبیا چیتی

کالری کل: ۳۴۷

کالری حاصل از چربی: ۱۱

چربی  کل: ۱٫۲ گرم

چربی اشباع شده: ۰٫۲ گرم

کلسترول :۰

سدیم : ۱۲ گرم

کربوهیدرات کل: ۶۲٫۶ گرم

فیبر : ۱۵٫۵ گرم

شکر: ۲٫۱ گرم

پروتئین: ۲۱٫۴ گرم

کلسیم: ۱۱۳ میلی گرم

پتاسیم: ۱۳۹۳ میلی گرم

لوبیا چیتی که به آن لوبیای رومی هم می گویند، یکی از محبوب ترین لوبیاها در بین ایتالیایی ها، پرتغالی ها و ترکیه ای هاست. خیلی ها معتقدند که طعم این لوبیا نسبت به لوبیای سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا م یک از انواع لوبیاها نفاخ تر هستند به دست نیامده است.
آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک منبع خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می توانید گاهی هم از این نوع لوبیا به جای گوشت در برنامه غذایی تان کمک بگیرید! یادتان باشد که لوبیای چیتی از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیاها برتری دارد.

این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.
این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.

تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.
این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

یک فنجان لوبیای چیتی یا ۱۹۳ گرم از آن ۶۷۰ کالری دارد که از این میزان، ۲۱ کالری آن به چربی، ۴۸۳ کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و ۱۶۵ کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.
این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.
این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.
تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.
این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

خواص لوبیا چیتی

حبوبات و از جمله لوبیا چیتی به طور ویژه ای غنی از فیبر قابل حل، فولات، منیزیم، آهن و پتاسیم هستند.

این مواد غذایی دوستار قلب به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک می کنند و ریسک ابتلا به بیماری عروق کورنر قلب، دیابت، پوکی استخوان و سکته مغزی را کم می کنند.

فیبر قابل حل حبوبات سبب می شود تا برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید از این رو ابزار بسیار خوبی برای کمک به کسانی است که در رژیم کاهش وزن به سر می برند.

فولات موجود در حبوبات به بهبود حالت روحی و حافظه افراد کمک می کند.

منیزیم موجود در این دانه های غذایی با ارزش از سردرد های میگرنی پیشگیری می کند و در عین حال همراه با پتاسیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

لوبیا چیتی هم مانند سایر حبوبات خواص خیلی زیادی برای سلامتی ما دارد که در این بخش به ان اشاره کردیم. امیدواریم از مشاهده ان بهره لازم را برده باشید.

آسان طب

همچنین ببینید

سالاد هندوانه

سالاد هندوانه با پنیر فتا و نعناع

سالاد هندوانه با پنیر فتا و نعناع سالاد هندوانه با پنیر فتا و نعناع به …

کیک

آموزش پخت کیک شکلاتی

  آموزش پخت کیک شکلاتی آموزش پخت کیک شکلاتی پخت کیک شکلاتی یکی از بهترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *