خانه / پيامبر و اهل بيت در قرآن / علی از کتب شیعه و سنت

علی از کتب شیعه و سنت

?بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم?
?فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام از کتب #شیعه_و_سنی ?

#فضیلت_شمـاره(78)
۲۲۴ / ۱۳۱ – سيّد هاشم بحرانى قدس سره در «تفسير برهان» روايت كرده است كه:
ابن مهران از عبداللَّه بن عبّاس از تفسير اين فرمايش پروردگار: «وَإنّا لَنَحْنُ الصافُّون × وَإنّا لَنَحنُ المُسَبِّحُون» [۲] سئوال كرد.
ابن عبّاس گفت: در خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بوديم كه علىّ بن ابى طالب عليه السلام وارد شد، همينكه چشم پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم به على عليه السلام افتاد در چهره او تبسّم كرد و فرمود:
مرحباً بمن خلقه اللَّه قبل آدم بأربعين ألف عام.
خوش آمدى اى كسى كه خداوند او را #چهل هزار سال قبل از #آفرينش آدم آفريده است.
عرض كردم: اى رسول خدا ؛ آيا فرزندى قبل از پدر به وجود آمده است؟ فرمود:
بلى، خداى تبارك و تعالى من و على را پيش از #آفرينش_آدم به آن مدّتى كه ذكر شد آفريد، و آن هم به اين شكل بود كه:

#نورى آفريد و آن را به دو نيم تقسيم كرد، مرا از نيمى از آن و على را از نيم ديگر آن قبل از هر چيز آفريد، سپس #عالم هستى را بنا نهاد و #موجودات را آفريد، و #ظلمت و #تاريكى را به #نور من و على عليه السلام برطرف كرد، بعد از آن ما را در دو طرف راست #عرش قرار داد، آنگاه فرشتگان را آفريد، ما تسبيح خدا گفتيم، و آنها تسبيح گفتند، ما تهليل گفتيم يعنى به يكتائى خدا اعتراف كرديم، آنها تهليل گفتند، ما تكبير يعنى «اللَّه اكبر» گفتيم، آنها تكبير گفتند، و اينها را از من و على عليه السلام آموختند.
وكان ذلك في علم اللَّه السابق أن لايدخل النار محبّ لي ولعليّ ولايدخل الجنّة مبغض لي ولعليّ.
و از ابتدا در علم ازلى پروردگار اين بود كه دوستان من و على عليه السلام را به دوزخ نيندازد، و دشمنان من و على عليه السلام را به بهشت راه ندهد.
بدانيد خداوند تبارك و تعالى فرشتگانى را آفريده است كه در دست، آفتابه هاى سيمين و نقره اى دارند كه پر از آب حيات از فردوس برين است.
هر يك از شيعيان علىّ بن ابى طالب عليه السلام پدر و مادرى پاكدامن و پرهيزكار و پاكيزه و مؤمن دارد و توفيق الهى شامل حال ايشان است.
پس زمانى كه پدر يكى از آن‌ها بخواهد با همسر خود همبستر شود فرشته اى از آن فرشتگان كه در دست آنها آفتابه اى از آب بهشت است مى آيد و در ظرفى كه مى خواهد از آن آب بياشامد از اين آب بهشتى مى ريزد و بر اثر آن ايمان درقلب او رويش پيدا مى كند و شكوفا مى گردد همانطور كه زراعت از زمين مى رويد و رشد مى كند.
و آنان از طرف پروردگارشان و پيغمبرش، و وصىّ پيغمبر و دخترم زهرا عليها السلام و امام حسن و امام حسين و ساير امامان پاك عليهم السلام از فرزندان امام حسين عليه السلام دليل و برهان روشن دارند.
ابن عبّاس عرض كرد: اى رسول خدا ؛ مقصودت از امامان چه كسانى هستند؟ فرمود:
أحد عشر منّي وأبوهم عليّ بن أبي طالب عليه السلام.

آنها يازده نفر از فرزندان من هستند كه پدر آنها علىّ بن ابى طالب است.
سپس فرمود: الحمدللَّه الّذي جعل محبّة عليّ عليه السلام والإيمان سببين يعني سبباً لدخول الجنّة وسبباً للفوز من النار.
سپاس و ستايش سزاوار خداوندى است كه دوستى على عليه السلام و ايمان را دو سبب و دست آويز قرار داد ؛ سببى براى داخل شدن در بهشت و سببى براى نجات يافتن از آتش. [۱]

?منابع:

[۲]: سوره صافّات، آيه ۱۶۵ و ۱۶۶.

[۱]: تفسير برهان: ۳۹/۴ ذيل ح ۳، حلية الأبرار: ۱۱/۲ ح۳، بحار الأنوار: ۸۸/۲۴ ح۴، و ۲۹/۳۵ ح ۲۵ به نقل از تأويل الآيات: ۵۰۱/۲ ح ۲۰، و ج: ۳۴۵/۲۶ ح ۱۸ به نقل از ارشاد القلوب: ۲۹۸/۲.

ترجمه کتاب نفیس( #القطره): قطره ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام_اشاره_جلد ۱ صفحه ۳٤۲،۳٤٤



➖➖➖➖⚜???⚜➖➖➖➖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *